Centrum je od 3.1.2013 přemístěno do nových krásných prostor
v Jiráskově ulici č.p. 21 v Pardubicích

Osho meditace – pohybové meditace

27. února 2008 v 1:13 | Lenka |  Osho meditace
Tichá meditace, tak, jak ji znají jogíni, buddhisté, je pro dnešního člověka velmi těžká. Pro tichou meditaci si sedneme a zůstaneme zcela v klidu. Tiše sedíme a pozorujeme, co se nám děje v hlavě. Myšlenkami, které nám naskakují, se snažíme nezabývat. Uvědomíme si je a pošleme je pryč. Postupně se mysl zklidní a je tichá.

V dnešní uspěchané době, kdy se nedokážeme tolik zklidnit a koncentrovat, je daleko jednodušší provádět pohybové meditace. Sebral je a mezi lidi rozšířil Osho. Jsou to určité pohyby a činnosti při hudbě, která nás vede.
Tyto pohybové meditace trvají hodinu a u všech těchto meditací máme zavřené oči (pokud je to technicky možné), ponoříme se tím více do sebe a cítíme tak větší souznění. Pro všechny meditace končící vleže uvolněním je dobré si nachystat deku a přikrýt se (pokud zrovna nejsou tropická vedra).

Nyní Vás seznámím s konkrétními meditacemi, které praktikuji:

Kundalíní
Má čtyři části. Dvakrát se změní hudba a pak nastane ticho.

1. část - třesení
Uvolníme celé tělo, především kolena a kyčle. Stojíme pevně na zemi, nohy asi na šířku ramen. Napřed chvíli vnímáme hudbu a potom pomalu začínáme pružit v kolenách, roztřeseme tělo. Ruce volně podél těla, uvolníme krk. Nic jiného neděláme, dovolíme jen samovolný pohyb těla. Hudbu vnímáme celým povrchem těla. Necháme se jí vést.

2. část - tanec
Uvolněné tělo necháme tančit. Ať dělá pohyby samo.

3. část - proudění kundalíní (hadí síly)
Dvě verze. Doporučuji stát, nohy opět asi na šířku ramen. Celé tělo uvolněně klidně stojí, dovolím jen samovolný pohyb. Možno si sednout do lotosu (pololotosu). Nutno mít vzpřímená záda.

4. část -uvolnění
Lehneme si na záda, uvolníme se a vnímáme naprostý klid. Necháme vše doznít. Meditaci ukončuje gong. Tuto meditaci považuji za nejdůležitější ze všech. Je lehce katarzní. Mohou se dostavit emoce i scény z minulosti.
Chakra sounds
Má opět čtyři části. V prvních třech částech projdeme postupně první až sedmou čakru a zpíváme do čaker. V zásadě by měl být s vyšší čakrou vyšší tón. Změna čakry je uvedena krátkou pomlkou a lehkou změnou hudby. Také si můžeme vizualizovat barvu čakry.
Po sedmé čakře pomalu zase postupně klesáme po čakrách dolů. Následuje pomlka a vše se opakuje nejdříve vsedě a pak vleže.
Čtvrtá část - leh na zádech. Necháme vše doznít. Meditaci opět ukončuje gong.

Nadabrahma
I tato meditace má 4 části.
První trvá půl hodinu a celou dobu mručením vydáváme hrdelní zvuk v souznění s hudbou. Tím se mozek dokonale uvolní a oprostí od zbloudilých myšlenek.
Druhá část trvá 7 a půl minuty a pohyby vyjadřujeme "dávání". Odevzdáváme tak vše, co nás trápí a čeho se chceme zbavit.
Třetí část trvá také 7 a půl minuty. V ní vyjadřujeme naopak "přijímání". Přijímáme tak z vesmíru energii a vše, co k nám má přijít.
V poslední části opět ležíme a necháváme meditaci doznít.

Mandala
Meditace má 4 části.
První část - na zdi máme umístěnou černou tečku velikosti tenisáku. Začneme běžet na místě způsobem malého dítěte (rozhazujeme rukama a nohama) a očima pozorujeme tečku. Mohou se dostavit katarze, většinou je to ale jen pokřik.
Druhá část - usadíme se do pololotosu na podložku se zvýšeným zadkem. Uvolníme se. Vnímáme hudbu, zvuky moře. Necháme tělo se rozkývat. Ruce jsou v klíně nebo na stehnech. Uvolníme kyčle a tělem začneme pomalu dělat kroužky po směru hodinových ručiček.
Třetí část - ležíme na zádech. Na stropě si najdeme pomyslný bod a začneme kolem něj kroužit očima po směru hodinových ručiček. Můžeme postupně zrychlovat.
Čtvrtá část - zavřeme oči a necháme vše doznít. Ukončení gongem.

Nataraj
Meditace má tři části:
1. část - 45 minut spontánní, uvolněný tanec (nechám tělo tančit)
2. část - asi 5 minut klidu vleže na zádech
3. část - 10 minut tanec lehce doznívající.
Pokud by Vás některá z těchto meditací zaujala, můžete si ji s námi společně užít.

Scházíme se každý týden ve středu od 18:15 do 19:30 hod. v budově Husova sboru (2. poschodí) v Pardubicícha těšíme se na Vás!
Karimatku, deku a sportovní oblečení s sebou.
Lenka
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama